Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på och användning av vår e-handel på www.wallesochwalles.se.
Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Walles & Walles AB, org.nr 556455-8996, Birger Jarlsgatan 81, 113 56 Stockholm, Sweden. Denna webbplats tillhandahålls av Walles & Walles AB (”Walles & Walles”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt, oss” avses Walles & Walles.
Genom att lägga din beställning godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du har lämnat om dig själv är giltiga. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta oss via e-post: info@wallesochwalles.se, eller via telefon: 08-673 36 70.
Köparen är skyldig att ta del av villkoren innan köp. Vid beställning på wallesochwalles.se accepterar köparen de Allmänna villkoren samt vår Integritets- och sekretesspolicy. Vi förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren.
Vår e-handel vänder sig till privatpersoner, avtal ingås med en fysisk person. Vill du ingå ett avtal som juridisk person, kontakta oss på info@wallesochwalles.se
1. Gällande lag
Dessa Allmänna villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av wallesochwalles.se, eller med köp på webbplatsen, regleras av svensk lag. Walles & Walles kan modifiera eller ändra dessa villkor. Genom att genomföra ditt köp accepterar du villkoren.
2. Innehav av rättigheter
Alla rättigheter, inklusive upphovsrätt av wallesochwalles.se, stannar hos Walles & Walles. All användning av denna webbplats eller dess innehåll, inklusive kopiering annat än för eget personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftlig tillåtelse.
3. Beställningar
Innan du slutför och betalar kan du granska din order och göra ändringar. Du är bunden till din order när du godkänner våra allmänna villkor i kassan. En order är bekräftad först när den är mottagen av Walles & Walles och betalning har godkänts. En digital orderbekräftelse skickas till angiven e-postadress när du slutfört ditt köp. Detta är ett kvitto/betalningsunderlag för ditt köp i webbshopen. En digital leveransbekräftelse skickas till angiven e-postadress när din order skickas. Detta är ett kvitto/underlag för din leverans.
Vi säljer artiklar som lagerförs samt artiklar som är beställningsvaror. Varans lagerstatus och eventuell leveranstid ses på produktsidan för respektive produkt i informationsrutan Leveransstatus. Vi levererar din order samlat, det är alltså den vara med längst leveranstid som bestämmer när du får din leverans. Vi förbehåller oss rätten att inte leverera i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för ordern. All produktinformation som visas är föremål för ändring, och Walles & Walles reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på www.wallesochwalles.se. Vi reserverar oss rättigheten att endast ta emot beställningar från personer över 18 år.
4. Betalningsalternativ
Priser online är angivna SEK. Vi förbehåller oss rätten, vid behov, att uppdatera priser på wallesochwalles.se. Walles & Walles hålls ej ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser som uppstår när er betalning sker i annan valuta som bas.
Priser visas inom EU inklusive mottagarlandets moms. Priser utanför EU visas utan moms.
När du lägger order på wallesochwalles.se kan du välja att betala med kort; Visa, Mastercard eller Amex.
5. Leverans och frakt
Leveranstid är beroende på leveransland och val av fraktalternativ. Din order behandlas inom 1-3 vardagar med undantag för ordrar innehållande varor som inte är lagerförda. Vi tar ej ansvar för eventuella förseningar orsakade i tullhantering.
Om en leverans är försenad eller inte kan skickas på grund av lagersaldo eller andra skäl kommer kunden informeras om detta så snart möjligt och senast 30 dagar efter att ordern lagts. Kunden får då avbeställa och/eller återbetalas utan extra kostnad. Avser ej beställningsvaror.
För frakt till Stockholms skärgård, Gotland eller fjällvärlden, kontakta oss direkt på info@wallesochwalles.se
5.1 Fraktkostnad och valuta
Fraktkostnaden anges i SEK. frakten kan ses i kassan och uppdateras med att varukorgen uppdateras.
5.2 Ej uthämtad paket
Walles & Walles ansvarar inte för lämnade paket hos postombud. Kunden blir debiterad för kostnaden av returfrakt och administrativa kostnader.
5.3 Tullavgifter
Beställningar till länder utanför EU kan bli föremål för mervärdesskatt, importtullar och/eller skatter som debiteras när paket når mottagarlandet. Dessa bestäms först när paketet ankommer till lokala tullen i leveranslandet. Vi kan inte förutse eller kontrollera dessa avgifter. För beställningar till utom EU gäller följande leveransvillkor: Delivery At Place (DAP). Detta innebär att Walles & Walles inte står för moms, avgifter och/eller skatter på beställningar till länder utanför EU. Vi rekommenderar att du kontakta ditt lokala tullkontor för mer information om regler och avgifter. Det är kundens ansvar att betala extra avgifter för eventuell tulldeklarering.
5.4 Tracking
När varor lämnar vårt lager kommer ett mail att skickas med trackingnummer för det gods som skickats till dig. Det kan även skickas information till dig från vår fraktpartner med spårningsinformation.
5.5 Transportskador/uteblivna varor
Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad ska detta reklameras omgående till fraktbolaget, detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är du skyldig att som kund kontakta oss senast inom 3 kalenderdagar från mottagande av varor med ditt ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Kontakta vår kundtjänst här för att reklamera sändningen med bilder på de skadade godset.
6. Retur och ångerrätt
Som kund har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 14 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får inte ha använts. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller varan kommer till skada. Ångerrätten gäller under förutsättning att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig. Alla undantag från ångerrätten framgår under rubriken ”Undantag från ångerrätten”. Om du önskar nyttja din ångerrätt, vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Du som kund står för returfrakt och den korrigeras mot återbetalning för returen. Om returen kan skickas via utlämningsställe är returfrakten 149 sek.
Kontakta oss på info@wallesochwalles.se eller 08-673 36 70 för returblankett och fraktsedel.
6.1 Undantag från ångerrätten
Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om inte annat är överenskommet.
Vid leveranstillfället får du som kund givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller vara kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats.
Ångerrätten gäller endast för konsumenter, inte för företagskunder.
6.2 Reklamation
Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står vi för alla extra kostnader. Walles & Walles följer konsumentköplagen vid reklamationer, för mer information besök konsumentverket.se.
Kontakta oss på info@wallesochwalles.se för att påbörja ett reklamationsärende. Reklamation ska göras när varans fel upptäcks. Tänk på att det kan vara så att du behöver visa på att felet inte beror på användning eller oförsiktighet. Reklamationstiden är tre år från att du mottagit varan.
6.3 Ändring av order
När du slutfört ett köp och fått en orderbekräftelse börjar vi behandla ordern i vårt system och på vårt lager. När paketet lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra i din order. Om du upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta oss. Vi har inte ansvar för order som skickats till en felaktigt uppgiven adress av en konsument. Vi har möjlighet att ändra din order genom att avbeställa, men det finns inte möjlighet att lägga till eller ändra varor.
6.4 Byten av varor
Vi utför inte byten, om du vill byta kan du lösa detta genom att göra en retur från din order och göra en beställning på en ny vara.
7. Force majeure
Vid händelse av force majeure skjuts våra förpliktelser via wallesochwalles.se upp. Vid händelse av force majeure har både kund och Walles & Walles rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses vi i regel, men begränsar oss ej till, naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom oavsett om detta inträffar hos oss som företag eller hos våra leverantörer.
8. Bedrägeri
Vi förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla order som misstänks vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat skadligt sätt för att säkerställa säkerheten för våra konsumenters transaktioner via wallesochwalles.se. Vi förbehåller oss rätten att även vid behov vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till officiella myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot ovan regler eller mot begränsning av lösenordskyddade områden på wallesochwalles.se kan bli föremål för åtal.
Frakt och leverans
Leveransalternativ för konsumenter
De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Större möbler kan komma att levereras på pall av vald speditör och hanteras som övrigt emballage av dig som kund. Större möbler levereras fraktfritt innanför tullarna i Stockholm, till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid köp över 4 995 kr. Det är ditt ansvar som kund att kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans med inbärning om detta inte anses vara möjligt.
Under vintertid är det viktigt att väg och gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vid inbärning ska vägen in till möbelns plats vara rensad. Platsen där möbeln önskas stå ska vara förberedd för smidig utplacering. Observera att chaufförerna inte har möjlighet att ta av sig skorna vid tunga lyft, av arbetsmiljöskäl. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga eller fläckkänsliga.
Vill du ha hjälp med inbärning, avemballering och bortforsling av emballage kan det läggas till mot en kostnad. Inbärning och enklare montering rekommenderas vid leverans av möbler för att säkerställa att varan hanteras rätt och inte skadas vid leverans. Särskilt bord där en skiva i sten eller glas ska hanteras då dessa skivor är ömtåliga och lätt kan skadas vid felhantering. Vi ersätter inte skador till följd av att kunden själv hanterat varan felaktigt. Kontakta oss om du önskar hjälp med inbärning och bortforsling av emballage.
Vi kan leverera till alla länder inom EU. Frakt tillkommer beroende på land och betalas av dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information och för att få hjälp att lägga en beställning.
För resten av världen gör vi vårt yttersta för att kunna tillgodose dina önskemål om leverans. Kontakta oss för ytterligare information och beställning.
Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.
För leverans som företagskund, kontakta oss på info@wallesochwalles.se eller ring till butiken på 08-673 36 70